Hvorfor skriver du?  

Hvorfor skriver du? er vår podcast om å skrive. Forfatterne våre deler sine skriveråd, og forteller om sine skriveprosesser og bøkene de har skrevet. Ønsker du selv å bli forfatter? Da kan du mest sannsynlig plukke med deg noen gode råd i denne skrivepodcasten.

Drømmer du om å bli forfatter? Eller synes du det er spennende å høre forfatterne fortelle om skriveprosessen? I denne podcast-serien møter du en rekke kjente og kjære forfattere som forteller om hvordan de jobber når de skiver bøker.

Jan Kjærstad leser mye: – Alle forfattere må lese hele tiden når de skriver. Da skriver de best, forteller han til Mia Bull-Gundersen, redaktør og programleder for Hvorfor skriver du?

Maja Lunde har hatt enorm suksess med Bienes historie, Blå, Przewalskis hest og ikke minst Snøsøsteren. Hun trekker frem høytlesing som noe av det viktigste du kan ha med deg for å bli et skrivende menneske:  – Skrivingen har jeg med meg hele tiden. Jeg er heldig jeg kommer fra et hjem med mange bøker og hadde foreldre som var veldig flinke til å lese for meg.

Trude Teige lar seg inspirere av virkelige hendelser: – Svaret på hvorfor jeg skriver ligger i det jeg skriver om. Jeg skriver samfunnskritisk krim. Jeg tar opp et tema. Hva har jeg lyst til å skrive om? Hva er skakt eller skeivt i dette samfunnet? Det er der skrivinga begynner for meg. Det er der engasjementet mitt ligger. 

Vi publiserer nye skrivepodcaster fortløpende. 

Hvorfor skriver du, Sven Petter Næss? 

– Jeg begynte å skrive allerede som tenåring og har alltid jobbet med ulike skriveprosjekter, forteller Sven Petter Næss. Han debuterte som krimforfatter i 2019 med Den stille uke. Nå er han aktuell med oppfølgeren Skjebnesteinen. – Jeg jobber veldig godt når jeg går, røper den produktive forfatteren. 

Hvorfor skriver du, Erlend O. Nødtvedt? 

– Jeg ser på meg selv som en slags stemningskunstner, forteller Erlend O. Nødtvedt.

Hvorfor skriver du, Adelheid Seyfarth?

Hva synes egentlig Adelheid Seyfarth om at markedsavdelinga har funnet på navnet til bokkvartetten hennes? Og hva synes lokalsamfunnet om at hun bruker naboer og kjente som inspirasjon til bøkene?

Hvorfor skriver du, Thure Erik Lund?

–Helt banalt kan du si at jeg skriver for å finne ut hva neste setning skal være, forteller Thure Erik Lund.

Hvorfor skriver du, Ravn Lanesskog?

– Jeg skriver delvis fordi jeg synes det er fryktelig spennende å skrive frem en verden jeg kan kontrollere.

Hvorfor skriver du, Øystein Wiik?

– I en roman kan man sprenge alle grenser! Det er et stort prosjekt å skrive en roman, den har ingen begrensinger. Så det er en utfordring med tanke på fortellerkunst, sier Øystein Wiik i denne samtalen med Mia Bull-Gundersen. – Men jeg har det ufattelig gøy når jeg skriver, legger han til.

Hvorfor skriver du, Maja Lunde?

– Skrivingen har jeg med meg hele tiden, sier Maja Lunde. Jeg er heldig jeg kommer fra et hjem med mange bøker og hadde foreldre som var veldig flinke til å lese for meg.

Hvorfor skriver du, Jan Kjærstad?

– Alle forfattere må lese hele tiden når de skriver. Da skriver de best, sier Jan Kjærstad i samtale med redaktør Mia Bull-Gundersen. – Alt du leser vil styrke det du skriver, fortsetter han.

Hvorfor skriver du, Hilde Rød-Larsen?

– Det å lese og det å skrive, er en måte å tenke og å føle klarere på. Jeg har skrevet mye dagbok i livet mitt. Men jeg tror ikke kunne skrevet Sommertid uten å ha lest og oversatt så mange gode bøker.

Hvorfor skriver du, Trude Teige?

– Svaret på hvorfor jeg skriver, ligger i det jeg skriver om. Jeg skriver samfunnskritisk krim. Jeg tar opp et tema. Hva har jeg lyst til å skrive om? Hva er skakt eller skeivt i dette samfunnet? Det er der skrivinga begynner for meg.

Hvorfor skriver du, Helene Flood?

– Jeg begynt å jobbe med Terapeuten da jeg gikk i permisjon. Det ble også en form for egentid. Jeg hadde lest noen psykologiske thrillere som åpnet sjangeren for meg. Jeg er interessert i de mørke irrgangene i menneskesinnet, forteller Helene Flood i møtet med Mia Bull-Gundersen.

Hvorfor skriver du, Anita Krohn Traaseth?

– Skjønnlitteratur handler ikke om å skrive om seg selv, men om å bevege seg inn i andres liv. Så må man selvfølgelig bruke seg selv inn i det. Å skrive en roman er det mest krevende, men også det mest frigjørende jeg har gjort.