Foto: Adrian Nielsen

Hvorfor skriver du, Aasne Linnestå?

"Skal man være en god forfatter, må man også være en god leser." sier Aasne Linnestå. Sitatet har hun hentet fra sin lærer Eldrid Lunden.

I denne episoden av "Hvorfor skriver du?" får vi innblikk i hvordan en forfatter kan bli oppdaget i det som populært kalles "bunken". Det var redaktør (og programleder) Mia Bull-Gundersen, som først fant diktene til Aasne blant alt som var innsendt til forlaget. Og både Mia og Aasne huske godt den første telefonsamtalen de hadde.

"Jeg har lest. Diktene dine ligger i en bunke og lyser. Jeg vil gjerne møte deg."
– Mia Bull-Gundersen til Aasne Linnestå 

Om Johannas Åpenbaringer

Johanna jobber som sykepleier i Juba, i Sør-Sudan. En dag kommer hun over ei lita jente som gjør et veldig inntrykk på henne, og som utløser den brå beslutningen om å bryte opp fra feltarbeidet. Johanna reiser fra Juba, fra jenta, og kjæresten Ermias, og drar rett hjem til Norge, og familiens hytte oppe i fjellene. Men møtet med jenta har festet seg.

Johannas forestillingskraft er stor, og de mørke vinternettene blir krevende å håndtere. Farmoren dukker også opp, i form av sterke minnebilder, men det er særlig den vare og følsomme storebroren Tord som opptar tankene hennes, han som bare fikk ro når han befant seg ute i naturen.

Johanna er alene i vinterfjellet, omringet av et mektig landskap. Hadde det ikke vært for familievennen Eivind som frakter henne til butikken annenhver uke, og den milde og litt konfliktsky faren som iblant kommer på besøk, ville hun ikke hatt noen å dele tankene sine med. Men Eivind og faren bærer også på hemmeligheter, og midt i alt krever plutselig en liten hund Johannas oppmerksomhet.

Hvorfor skriver du, Hilde Rød-Larsen?

– Det å lese og det å skrive, er en måte å tenke og å føle klarere på. Jeg har skrevet mye dagbok i livet mitt. Men jeg tror ikke kunne skrevet Sommertid uten å ha lest og oversatt så mange gode bøker.

Hvorfor skriver du, Anita Krohn Traaseth?

– Skjønnlitteratur handler ikke om å skrive om seg selv, men om å bevege seg inn i andres liv. Så må man selvfølgelig bruke seg selv inn i det. Å skrive en roman er det mest krevende, men også det mest frigjørende jeg har gjort.

Hvorfor skriver du, Ellen Vahr?

Ellen Vahr har endret karriere tre ganger i livet. Fra finans til forfatter. Hør henne i podcasten "Hvorfor skriver du".