Tsarens datter

Kari Brænne Himmelfall

I år er det 100 år siden den russiske revolusjonen. Fremdeles verserer det historier om at et eller flere av tsarbarna overlevde massakren i 1918. Slikt blir det gode romaner av.

Da tsar Nikolaj 2., tsarina Aleksandra, deres fire døtre – Olga, Tatjana, Maria og Anastasia – og deres sønn og tronarving Aleksej ble skutt en julinatt i 1918, hadde de måttet tåle måneder med fangenskap og skrekkelige ydmykelser. Fra å ha troen på at familien var utpekt av selveste Gud, fra å velte seg i grenseløs luksus forskånet fra synet av en fattigdom verden sjelden har sett maken til, var fallet enormt og ulidelig smertefullt. Og til slutt dødelig.

Den offisielle sannheten er at hele den russiske tsarfamilien ble henrettet natt til 17. juli 1918 i Jekaterinburg. I tiårene etter revolusjonen prøvde kommuniststyret å dysse ned det som hadde skjedd, og derfor var tsarfamiliens skjebne ukjent for mange frem til 80-tallet. Da ble de første levningene funnet, men to av barna manglet: Maria og tronarvingen Aleksej Romanov. Levningene etter disse to ble angivelig funnet i 2007, men det er det mange som tviler på.

Utpekt av Gud, henrettet av folket

I Himmelfall spiller Kari F. Brænne på disse mytene. I en leilighet i Barcelona lever gamle Maria, en kvinne som går i sitt 113. år. Ingen vet at hun er Maria Nikolajevna Romanova, den siste russiske tsarens nest yngste datter. En høstdag i 2012 møter hun en norsk forfatter som leier en leilighet tvers over gangen. Endelig får Maria en sjanse til å fortelle historien om tapet av sin familie, sin sorg og sin dramatiske flukt fra bolsjevikene i 1918. En flukt som brakte henne tvers gjennom Russland til Vladivostok og videre ut i verden.

Brænne har lest alt hun har kommet over om denne perioden i Russland. Hun har vært i tsarfamiliens palass i Tsarskoje Selo utenfor St. Petersburg. Gått gjennom rommene deres. Sett døtrenes soverom, tsarinaens budoir, tsarens arbeidsværelse, ikonene over Aleksejs seng. Hun har reist med Den transibirske jernbanen fra Moskva til Vladivostok og fulgt Marias fluktrute gjennom og ut av Russland. Hun har besøkt stedet i Jekaterinburg der familien ble henrettet. Nå står det en kirke der og familien har rett og slett blitt kanonisert. – Det som særlig opptar meg, er det voldsomme fallet tsarfamilien gjennomgikk. Fra å anse seg som nærmest guddommelige, utpekt av Gud til å styre det enorme Russland, til det ydmykende fangenskapet og til slutt henrettelsen. Og at de før, og også under revolusjonen kunne være så fullstendig blinde for det som foregikk rundt dem i landet. De så ikke folks lidelser. Fattigdommen. Tsarens styre var det siste store eneveldet, og det var overmodent. Det sto for fall, forteller Brænne.

Les mer om Himmelfall

Dette er eventyrlig god underholdning.
– Cathrine Krøger, Dagbladet

Kan kjærligheten utholde alt?

I august 1914 blir offiseren Dmitri Malama skadet og sendt tilbake til Tsarskoe Selo der tsarens datter, Tatiana, pleier ham. De forelsker seg lidenskapelig. Russland er på sammenbruddets rand og tsarfamilien går en høyst usikker fremtid i møte. Situasjonen går fra vondt til verre, noe som setter kjærligheten – og livene deres – i fare.

Året er 2016. Kitty Fisher rømmer til bestefarens hytte i den amerikanske ødemarken, etter at en knusende avsløring får henne til å flykte fra London. Der, ved bredden av Lake Akanabee, finner hun et praktfullt juvelbesatt anheng som leder henne til en for lengst begravet familiehemmelighet.

I gode og onde dager er en uforglemmelig, bevegende og praktfull fortelling om kjærlighet, tap og forsoning. Fortiden smelter sammen med nåtid i en historie som beveger seg sømløst over århundrene. –Romanen er basert på en sann historie. Jeg har forsøkt å forestille meg hva som kunne skjedd med Tatiana og Dmitri etter revolusjonen i 1917. Jeg kan rett og slett ikke tro at han sviktet henne, sier Gill Paul. – Dette er en roman om sorg og skyld, men det handler også om den sterke kraften i den aller første forelskelsen.

Les mer om I gode og onde dager

Gill Paul har åpenbart gjort grundig research til denne oppslukende historien som elegant forener fantasi med historisk fakta. Den lukkede og til slutt dømte Romanov-familien, har alltid vært fascinerende, spesielt de fire storhertuginnene. Tragisk, rørende og med en følelse av autensitet.
– Kate Riordan