Spøkelsesskipet «Mary Celeste»?

av

S

eilskipet «Mary Celeste» er kanskje verdens mest mystiske og berømte spøkelsesskip. Skipet ble funnet flytende og forlatt i Atlanterhavet den 4. desember 1872. 

TEKST: Tom Egeland

All last og alle verdigjenstander befant seg trygt om bord i skipet – men det fantes ingen mennesker om bord! Aviser over hele verden kastet seg over historien. «Mary Celeste» ble en verdenssensasjon. Hva hadde skjedd?

Mysteriet «Mary Celeste»

Kapteinen på det kanadiske skipet «Dei Gratia», David Reed Morehouse, stirret bekymret fremfor seg. I over to timer hadde skipet hans seilt bak det 30 meter lange, 8 meter brede og 280 tonn tunge handelsskipet «Mary Celeste» for fulle seil med kurs for Gibraltarstredet. Morehouse var en personlig venn av kapteinen på «Mary Celeste», ja, de to og deres koner hadde spist middag sammen dagen før «Mary Celeste» forlot USA. Pussig nok skulle begge skipene krysse Atlanteren med samme kurs for Middelhavet. Men nå skjønte ikke Morehouse noe.

«Mary Celeste» hadde forlatt USA allerede dagen etter middagen, den 5. november, mens «Dei Gratia» måtte vente i ytterligere ti dager før skipet fikk lasten sin og kunne seile av gårde i kjølvannet til «Mary Celeste».

Nettopp derfor var kaptein Morehouse på «Dei Gratia» urolig og forvirret. Ikke bare hadde de tatt igjen «Mary Celeste» – han så heller ikke tegn til liv om bord. Hvordan kunne det ha seg? «Mary Celeste» slingret i dønningene. Ingen varselsflagg – som kunne signalisere for eksempel farlig sykdom – var heist. Flere av seilene var delvis ødelagt. Styrmannen på «Dei Gratia» manøvrerte skipet opp på siden av det elleve år gamle «Mary Celeste». En av kaptein Morehouses offiserer, Oliver Deveau, bordet det. Om bord fant han ingen. Absolutt ingen!

Hvor var alle sammen?

Mannskapet på «Dei Gratia» klødde seg i hodet. Hvor var alle sammen? Hva hadde skjedd? Hvorfor var seilene fortsatt heist? Oliver Deveau meldte at det var mye vann om bord, men at skipet ikke sto i fare for å synke. Bare én av skipets to pumper virket. Hva hadde skjedd?Hvorfor var kompasset ødelagt? Hvorfor virket ikke kronometeret (skipets nøyaktige klokke)? Hvorfor hadde de fortsatt mat og drikke for et halvt år om bord? Hvorfor var verken lasten eller verdigjenstandene stjålet?

Det eneste som manglet, var skipets livbåt, sekstanten (et måleinstrument som brukes til å beregne hvor skipet er) og skipspapirer. Samt linen til å heise hovedseilet med. Derimot lå kapteinens loggbok (en dagbok eller skipsjournal der kapteinen skriver alt som skjer fra dag til dag) igjen. Hvorfor? Oliver Deveau fikk i oppdrag å føre det tomme skipet til Gibraltar, der det ble avholdt sjøforklaring (en rettslig forklaring etter en ulykke til sjøs). Da skipet senere ankom Genova, oppdaget de flere merkelige ting: Ni av tønnene med alkohol var tomme. Bak på skipet hang et tau som var festet til skipet, men som nå lå og fløt i vannet. Ikke rart aviser verden over kastet seg over historien og lanserte ulike teorier om hva som hadde skjedd.

Teoriene 

«Mary Celeste» forlot havnen i East River i New York City med kurs for italienske Genova 5. november 1872. Besetningen var regnet som dyktige og med gode papirer. I tillegg til besetningen på åtte, hadde kapteinen med seg sin hustru Sarah og deres to år gamle datter Sophia. Skipet var lastet med 1701 tønner med alkohol som var verd 35.000 amerikanske dollar – eller nesten fem millioner norske kroner omregnet til 2015-verdi. Ni av tønnene med alkohol var altså tomme.Så hva skjedde med «Mary Celeste» og alle om bord? Det vet vi fremdeles ikke. Alt vi har, er gjetninger og teorier.

Teori # 1:

Skipet ble overfalt av sjørøvere og alle ble kastet over bord. Kommentar: Lite sannsynlig. Det var ingen tegn til kamp, og sjø-røvere ville ha tatt med seg alle verdisakene og også lasten om bord.

Teori # 2:

Mytteri – altså at mannskapet gjorde opprør – eller fyll. Kommentar: Lite sannsynlig. Mannskapet hadde de beste skussmål. Ingenting i bakgrunnen til mannskapet – heller ikke i Briggs’ ledelse – tilsier at de skulle gjøre opprør eller henfalle til drukkenskap

Teori # 3:

Uvær. Kommentar: Lite sannsynlig. Selv om det tidvis hadde vært røft og dårlig vær på overfarten fra USA til Europa, kan ikke været i seg selv forklare hvorfor alle har forlatt skipet. 

Teori # 4:

Forsikringssvindel. Kommentar: Lite sannsynlig. Ingen har urettmessig gjort krav på erstatning, og ingenting i karakteren til kapteinen eller mannskapet skulle tilsi en kriminell handling.

Teori # 5:

Sykdom. Kommentar: Lite sannsynlig. Selv om dødelige og smittsomme sykdommer lett kan slå ut alle om bord på et skip, ville kapteinen ha anført sykdom i loggboka før han forlot skipet.

Teori # 6:

Noe – som en eksplosjon eller forskyvning i lasterommet – kan ha skremt besetningen i livbåtene. Kommentar: Sannsynlig. Se teori # 10.

Teori # 7:

(Ulyder fra) en ødelagt punpe fikk besetningen til å forlate skipet. Kommentar: Lite sannsynlig. Selv om en av pumpene var ute av funksjon, er det ingen grunn til å gå fra borde av den grunn.

Teori # 8:

En skypumpe (altså en slags «tornado» over havet). Kommentar: Lite sannsynlig. Skipet bar ikke preg av noe slikt, og en skypumpe ville neppe ha kastet absolutt alle på skipet over bord.

Teori # 9:

En tsunami (flodbølge). Kommentar: Lite sannsynlig. Det er først når tsunamier nærmer seg land at de reiser seg og blir livsfarlige. Vær- og vindforholdene under overfarten tilsier heller ikke noen risiko for uventede kjempebølger.

Teori # 10

– DEN MEST SANNSYNLIGE: Trolig har mannskapet oppdaget en lekkasje i alkoholtønnene. Fordi kapteinen fryktet at gassen fra alkoholen ville eksplodere, beordret han alle i livbåtene. Dermed ville de være trygge hvis skipet gikk i luften. For sikkerhets skyld bandt de livbåten fast til «Mary Celeste» med et tau, slik at de både kunne være på trygg avstand under en eventuell eksplosjon, men også ta seg tilbake til skipet når de følte at faren var over. Dessverre røk tauet mellom «Mary Celeste» og livbåten i det dårlige været. Dermed drev livbåten av gårde på åpent hav – mens «Mary Celeste» fortsatte for fulle seil. Kommentar: Denne teorien vil forklare de ni tomme tønnene i lasterommet, at skipspapirene og sekstanten manglet og tauet som hang etter skipet.

Hele historien om «Mary Celeste» og andre spøkelseshistorier, finner du i  Tom Egelands Den store spøkelsesboka

Nå kun 149,-

PODCAST