HØSTENS SKRIVEKURS

av

H

va med å benytte de lange høstkveldene til å skape en ny bestselger? I høst arrangerer vi åtte nye skrivekurs i samarbeid med noen av våre beste forfattere.

Hva skiller krimromanen fra annen skjønnlitteratur? Og hvordan går du frem for å lage en tekst som er så spennende at leseren ikke klarer å legge den fra seg – og som kanskje blir en internasjonal bestselger? Dette kan Tom Egeland hjelpe deg med!

Må bøker for barn og unge skrives på en helt annen måte enn voksenbøker? Hva er likt, hva er annerledes? Med utgangspunkt i egne og andres bøker viser Audhild Solberg hvordan du kan bygge opp kloke, spennende og morsomme historier for barn og ungdom.

Plutselig skjønte jeg at det var langt mer naturlig for meg å skrive humoristisk og utadvendt for barn enn forsøksvist ”seriøst” og introvert for voksne. Det måtte litt prøving og feiling til for å skjønne hvor talentet mitt lå.

Audhild Solberg

Trenger du en gjennomgang av skrivekunstens hovedbyggeklosser? Helga Flatland gi deg sine ti beste skriveråd. Hvordan lage gode scener? Hvordan skape troverdige karakterer? Hvordan konstruere et plott? Kom i gang – eller komme videre – med skrivingen.

All fiksjon er til dels bygd på virkelige hendelser. Men hvilke hendelser fra virkeligheten er spesielt egnet til å skrive om? Og hvordan finner man de gode historiene, hvis man ikke sitter på dem selv? Trude Teige gir deg en innføring i researchmetoder og graving i fortiden.

Alle livshistorier kan bli en roman.

Trude Teige

Alle kan skrive noe, og vi gjør det hver dag. Men hvordan skrive slik at språket vårt kan kalles skjønnlitterært? Det handler bl.a. om fortetting, å skrive «mellom linjene», å favne noe mer enn det rent bokstavelige. Bjarte Breiteig drar i gang et kurs over fire kvelder med temaene det litterære språket, perspektiv og stemme, hvordan skrive god dialog og struktur, komposisjon og språk.

Se oversikt over alle skrivekursene

GOD SKRIVEHØST!