Ikke for å skryte, men …

Aschehoug har altså tre nominerte til Nordisk Råds litteraturpris: Roskva Koritzinsky, Carl Frode Tiller og Torun Lian. Nå kan du møte alle tre før utdelingen 30. oktober.

Velkommen til nordisk stjernetreff i Oslo

Nordisk Råd deles i år ut i Norge, nærmere bestemt i Operaen. Men før det får du anledningen til å treffe alle de nominerte forfatterne:

Et møte med de beste stemmene i nordisk litteratur

Alle de nominerte forfatterne til årets litteraturpris leser opp fra sine verk, som presenteres av en rekke nordiske litteraturkritikere.

Møt de nominerte til Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris 2018

Opplesning, samtale og diskusjoner med de nominerte forfatterne og illustratørene som er nominert til årets barne- og ungdomslitteraturpris.

Begynnelser av Carl Frode Tiller

Carl Frode Tiller følger opp Innsirkling-trilogien – et hovedverk i den norske litteraturen på 2000-tallet – med en roman der han benytter sine avanserte fortellerstrukturer på et helt nytt stoff. Begynnelser åpner med at Terje, som jobber som miljøkonsulent med bevaring av biomangfold som spesialområde, ligger på sykehus etter et selvmordsforsøk. Derfra fortelles historien baklengs, slik at leseren tas med på en reise bakover i tid, til små og store hendelser som synes å utgjøre mulige begynnelser på ulike livsløp Terje kunne fått – samtidig som vi ser at de veiene han ikke har fulgt, også er med på å forme ham. Som få andre synes Tiller å ta Søren Kierkegaards ord på alvor: ”Livet må leves forlengs, men forstås baklengs”.

I sine mesterlige dialoger får Tiller frem hvilket rikt spekter av følelser som kan skjule seg under den mest hverdagslige utveksling.

Terjes mor og søster samler seg rundt Terje, i konkret forstand ved sykehussengen, men enda mer i overført forstand – der de også får selskap av hans tenåringsdatter og tidligere kone. I tilbakeblikkene presser de nære relasjonene seg på med nærmest klaustrofobisk kraft. Steg for steg følger vi Terje bakover i tid i hans passivitet og ulmende sinne mot alle som i hans øyne misforstår og gjør ham urett, gjennom et ekteskap fylt av kjærlighet og strid, tilbake til det bitre forholdet mellom ham og en mor som synes å ha mistet kontrollen. Men Begynnelser er mer opptatt av å skildre de dumpe følelsene av å være misforstått, som alle karakterene i romanen på ulike vis synes å dele, enn av å plassere skyld. I sine mesterlige dialoger får Tiller frem hvilket rikt spekter av følelser som kan skjule seg under den mest hverdagslige utveksling.

→ Les hele juryens begrunnelse

Jeg har ennå ikke sett verden av Roskva Koritzinsky

Roskva Koritzinsky (f. 1989) debuterte med novellesamlingen Her inne et sted i 2013. To år senere fulgte romanen Flammen og mørket, før hun nå har vendt tilbake til novellene med en samling som utgjør ikke bare et høydepunkt i det ferske forfatterskapet hennes, men også i den norske litteraturen slik den ser ut per 2018.

Koritzinsky viser en uvanlig evne til både å zoome inn øyeblikksdetaljer og gjengi skiftningene og alt det uvisse i et livsløp på få sider.

De seks novellene er i utgangspunktet lagt til en forholdsvis gjenkjennelig nåtidshverdag der det gjerne handler om familie, om relasjoner, om studie- og yrkesforløp. Korte som de er, kan de likevel spenne over lengre perioder eller forløp, og Koritzinsky viser en uvanlig evne til både å zoome inn øyeblikksdetaljer og gjengi skiftningene og alt det uvisse i et livsløp på få sider. Ikke minst klarer hun å vise hvor tett sammenvevd det nære og det fremmede er mellom mennesker, som her, i en av flere setninger som er rene noveller i seg selv: ”Av og til, når du holdt meg fast eller jeg la fingrene om halsen din, oppdaget jeg dét i øynene dine som jeg stadig glemte: At du kom fra mørket, mens jeg bare var en blindpassasjer der.”

→ Les hele juryens begrunnelse her

Alice og alt du ikke vet og godt er det av Torun Lian

Alice er det stille barnet. Det introverte barnet, som trives helt fint i et hjørne, med ei bok og bare sitt eget hode.

Fra juryens begrunnelse: Alice Andersen, åtte år, er ikke som de andre i familien sin. Hun er sjenert, lavmælt og tenker mye. Små utfordringer har det med å vokse til katastrofer. Men dette ståstedet gir henne også et unikt syn på verden. For eksempel åpenbarer selveste framtiden seg foran henne på vei til butikken, som en endeløs og åpen blomstereng. Hun har mot til å gjøre det de andre ikke tør. Som å gå alene i skogen, og ha det fint med å gå i gummistøvler selv om solen skinner og det er varmt.

Hun observerer og reflekterer over det hun sanser, og sine egne reaksjoner i et språk som kan være vakkert og filosofisk, men også med mye humor og selvironi. Men en dag kjenner Alice et sug.i magen, som hun ikke kan forklare. Det har noe å gjøre med en gutt som heter Thomas. Thomas går også med gummistøvler når det er varmt. Han gjør henne enda mer sjenert, men det ser ikke ut til å gjøre ham noe. Og plutselig sitter hun der og dingler benene ut over en bro og kan snakke om alt.

Boken gir et sjeldent nyansert portrett av ei innadvendt jente. Det er en annerledes bok om en uventet forelskelse i tidlig alder, hvor man eller synes at dette med kjærlighet er fryktelig pinlig å tenke på. På sin egen unike måte gir forfatteren Alice et språk til å utrykke glede og frykt på én og samme tid. Glede over alt som finnes, og frykten for at det kan gå i stykker. Man kan føle seg hel, og samtidig tom. Og at alt dette man ikke vet om framtida kan være forferdelige å tenke på, og så er det aller beste kanskje at man ikke vet. Det beste ved framtiden er at den er åpen.

Dette er fjerde bok om Alice Andersen. Alice og alt du ikke vet og godt er det både oppsummerer og bygger videre på historien som de tidligere bøkene har fortalt. I den siste boken framstår Alice sterkere og mer selvbevisst enn i de tidligere bøkene. Når hun beveger seg utenfor komfortsonen opplever hun at hun kan bli sett og forstått.

Boken er illustrert av Øyvind Torseter som med treffsikker strek viser oss de ulike sidene ved Alice – jenta som skjuler seg bak en hatt og føler seg trygg i gummistøvler, er sjenert, spørrende og søkende.