Morgengym på 3 minutter

av

H

ar du lyst på ett eneste tips som kan forandre både kroppen og hverdagen din? Begynn å trene om morgenen! Det er nemlig overraskende mange gode grunner til å få fart på kroppen rett etter at du har våknet.

Om natten kommer kroppen i hvilemodus for å restituere seg, men en slik modus er ikke hensiktsmessig utover dagen. Når søvnen er slutt, må muskelcellene aktiveres og «tennes». De aktive musklene vil da begynne å produsere substanser som virker gunstig på blodlevring, blodsukker, fett i blodet og betennelsesdempende stoffer. Blant annet. Og ikke minst vil du føle deg mer opplagt, for etter bare noen få minutters aktivitet øker blodsirkulasjonen til hjernen med 10–20 prosent. Er det ikke fantastisk? En slik morgenøkt behøver ikke ta mer enn tre minutter. Så hvorfor ikke bruke tiden du har mens kaffetrakteren gjør jobben sin?

Her er et par av våre favorittøvelser. Gjør i alle fall tre eller så mange du har tid og lyst til. Når dette blir en del av morgenrutinene dine, vil du fort merke at kroppen blir sterkere og mykere. Og begynner du dagen med en kjapp morgengym, er det stor sjanse for at du vil fortsette med flere innimellom-aktiviteter utover dagen. Starten på en god sirkel og en god dag, med andre ord.

Øvelse 1: God morgen!

Flett hendene sammen over rumpa om du kan, eller la dem henge ned langs siden. Stå med hofteavstand mellom føttene og ha en liten bøy i kneet. Beveg hodet i retning gulvet og hendene i retning taket så dypt du klarer. Bruk cirka 10 sekunder ned og 10 sekunder opp på hver repetisjon.

Kom i form

 

Øvelse 2: Knebøy med armstrekk

Stå med føttene godt fra hverandre, noe mer enn skulderbredde. Hold hendene slik at håndflatene dine peker oppover og legg dem nær skuldrene dine. Stikk rumpa litt ut og bøy i kneet. Beveg deg rolig så langt ned du kan. Når du reiser deg opp igjen, begynner du å bevege armene over hodet til full strekk eller så høyt opp du kommer. For å utfordre balansen kan du gå helt opp på tå til slutt, noe som er ganske krevende for de fleste.

Kom i form

Flere øvelser finner du i KOM I FORM – 60+. Med denne boken ønsker Yngvar Andersen å motivere de over 60 til å skape seg en mer aktiv hverdag. Treningsekspert Andersen og idrettslege Thor-Øistein Endsjø har gått sammen om å lage en nyttig og morsom kom i gang-bok for godt voksne. Det er aldri for sent å begynne – og det skal så lite til! Yngvars hjertesak er å få folk til å oppleve gleden av å bevege seg – uansett alder. Spesielt er han opptatt av de små aktivitetene som sklir naturlig inn i hverdagen, og som til sammen utgjør en stor forskjell både for humøret, kroppen og folkehelsa. Selv ved skade eller sykdom er det alltid noe du kan gjøre, og i kjent stil heier Yngvar deg frem, og får deg til å tenke «Dette klarer jeg!»

Boka inneholder:

– Morgengym på 3 minutter
– Smarte innimellom-aktiviteter
– Trening du kan gjøre hvor som helst, når som helst!
– Legens råd: Slik gjør du trening til medisin