LavFODMAP på reise

Sensitiv mage? Klart også du kan reise! De aller fleste liker å reise, men mange med mageplager vegrer seg. Noen så mye at de ikke tør. Jeg håper denne boken kan gi trygghet og inspirasjon til å våge å reise.

Cecilie Hauge Ågotnes fikk kontroll på magen med LavFODMAP. Foto: Christin Eide

Jeg har ikke tall på alle de gangene jeg har sittet på et toalett på en eller annen flyplass og trodd at jeg ikke skulle komme meg med flyet, men det har heldigvis alltid gått bra. Etter at jeg ble satt på lavFODMAP-dietten fikk jeg en helt ny (reise)hverdag.

Kjøp LavFODMAP her

LavFODMAP på reise

Selv om jeg ble mye bedre av å følge dietten, ble paradoksalt nok det å reise mer komplisert: Det er på reise man ikke ønsker å ta noen sjanser og gjerne vil holde seg unna det man blir dårlig av. Uten kjøkken, de vante matvarene og rutinene blir det også vanskeligere å følge en streng diett, enten det er lavFODMAP, glutenfri, laktosefri eller fri for andre allergener. Men det er ikke umulig!

photo-1449339854873-750e6913301b

>> Les også: LavFODMAP – god mat for sensitive mager

De første gangene jeg var på reise etter at jeg startet på lavFODMAP-dietten, ble derfor både en lettelse, men også litt trist siden jeg ikke kunne spise den samme maten som resten av reisefølget. Jeg har nå innfunnet meg med at matopplevelsen ikke lenger er en like stor del av reisen, og jeg gleder meg heller over andre ting.

LavFODMAT reisehåndbok

LavFODMAP reisehåndbok er boken for deg som elsker å reise og gjør det på tross av en trøblete mage. Her finner du tips, råd og inspirasjon og, ikke minst, mange gode oppskrifter på hva du kan ta med deg av mat, og hva du kan lage på selve reisen.

LavFODMAP-dietten er en forskningsbasert diett som blir anbefalt av leger og
sykehus både i Norge og i utlandet til pasienter med irritabel tarm (IBS).
IBS er en sekkediagnose for mennesker som sliter med vondt i magen, diare
og/eller forstoppelse (vekselvis), mye luft og oppblåsthet , men der det
ikke blir  gjort kliniske funn. 10‒15% av befolkningen lider av IBS, og
det er vitenskapelig bevist at så mye som 70 % av disse, kan bli bedre av å
følge en diett som er lav på FODMAP.

LavFODMAP-dietten går i korte trekk ut på å begrense inntaket av matvarer
som består av mye tungtfordøyelige karbohydrater – dvs. som er høye på
FODMAP.  Dette er matvarer som består av mye hvete, bygg og rug
(i realiteten glutenfri), laktose og en del spesifikke grønnsaker og frukter.