Kunsten å skrive for film

av

J

eg var ikke spesielt opptatt av film da jeg var yngre. Det sier manusforfatter, romanforfatter og tidligere kursholder av skrivekurset «Hva kan vi lære av filmen?» I denne artikkelen deler Harald Rosenløw Eeg sine beste tips for å skrive for film. 

For Harald Rosenløw Eeg var mer opptatt av musikk i ungdomsårene.

– Vi kjøpte plater for absolutt alle pengene våre, vi dro på plateturer til London, vi dro på konserter, vi lagde lister, og vi ville spille i band.

Rosenløw Eeg er en kritikerrost forfatter med en lang rekke romaner bak seg. Selv opplever han skriveprosessen på denne måten:

Det verker i kroppen. Det svir i fingra. Og det er meg.

– Nesten ingenting kan måle seg med de første gangene man merker at man er i gang med et manus. En ny bok. Flyten. Følelsen av at nå skjer det. Det verker i kroppen. Det svir i fingra. Og det er meg

Det handler om samarbeid

– Men noe av det verste forfattere liker, er samarbeid. Ord som «gruppearbeid», «prosess» og «idémyldring» var slik som gjorde forfattere til nettopp – forfattere – i første omgang, mener han selv. Nettopp derfor er det også stor forskjell på å skrive en roman, og å skrive for film. Han forklarer:

– Forfattere liker følelsen av å kontrollere situasjonen. Følelsen av å kunne skape bilder, situasjoner og hendelser. Følelsen av å kunne styre dem, dit du vil. Ikke nødvendigvis å gjengi virkeligheten, men gjenskape den, i din fantasi, og i ditt bilde.

Som manusforfatter for prisbelønte filmer som «Hawaii, Oslo», «Uro» – og «De usynlige», har forfatteren også bred erfaring i å jobbe i grupper sammen med andre under skriveprosessen.

– Film er å skrive i band. Forfatteren er trommisen eller kanskje bassisten. Ikke fronfiguren eller vokkis, som kanskje er skuespillerne, regissøren som er gitaristen som styrer det hele. Men jeg er han står litt i bakgrunnen. Jeg har kanskje han som har vært med å skrive låta. Og det gir en egen følelse. Av å stå bak noe sånt, når hele den svære filmen ruller av gårde.

3 råd om å skrive for film

  • Sett opp interessante situasjoner og se hvordan folk reagerer i de gitte situasjonene
  • Kommuniser: Lytt, fortell og test ut idéen
  • Vær modig: våg å diskutere idéene, våg å gjøre om, og våg å stå på ditt.

– Alle disse tingene tenker jeg også har en slags gyldighet for romanen. Også her kreves det lytting og idéarbeid. Men det skader vel ikke heller? avslutter Rosenløw Eeg.

Flere artikler om skrivetips

skrivekurs info