Ingen hvilkensomhelst fortelling

av

D

et var åpenbart at teksten ville meg noe, skriver Mia Bull-Gundersen om Brødre, en debutbok som allerede er omtalt som «en imponerende debutroman» og «svært vellykket» roman.  Her forteller forlagsredaktøren om arbeidet som ligger bak en slik utgivelse.  

Tekst: Mia Bull-Gundersen

Første versjonen av romanen BRØDRE av Erling E. Guldbrandsen var svært lang og springende, men meget godt skrevet. Og inne i alle setningene sto det noe med sprengkraft i. Noe som gjorde meg nysgjerrig. Noe som grep tak. Det var åpenbart at teksten ville meg noe, at fortelleren hadde et sterkt ønske om å formidle historien om seg og om brødrene, om moren og faren og om hvordan livene deres ble til en knute som vanskelig lot seg åpne. Jeg skjønte at dette var skrevet av et menneske med en vilje og et stort behov for å fortelle noe som var viktig for ham. Jeg bestemte meg for å gå videre med manuset. (Selv om forfatteren var uhorvelig gammel, ja – født samme året som meg.)

 

Så begynte samarbeidet om å rydde opp i romanen. Vi løste opp tekstbrokker, vi strøk, vi flyttet, vi forenklet, og vi strøk igjen. Og igjen. Og enda en gang. Det vil si; jeg foreslo – Erling gjennomførte forslagene. Det er ikke så ofte vi i redaksjonen får kloa i en ny forfatter med en så sterk vilje og evne til å snu opp ned på teksten sin (en diger tekst), slite seg gjennom den gang etter gang. Levere nye versjoner, tåle forslag til omveltninger – smile vennlig, si hyggelige ting til redaktøren, takke og gå hjem å gjøre jobben. Energisk. Igjen og igjen. Ved siden av full stilling som professor i musikkvitenskap på universitetet, og flust med andre oppgaver. Jeg har lest romanen i 5 sterkt omarbeidete versjoner, og hvis vi regner med opprettet språkvask – blir det 6.

-> Les også: Debutantsnakk med Erling E. Guldbrandsen

Denne romanen har kostet mye for Erling E. Guldbrandsen å skrive. Ikke bare i arbeid. Jeg vet at han har balet med sterke følelser underveis. Og usikkerhet. Skal, skal ikke. For det essensielle i familiehandlingen henter han fra egen oppvekst. Ingen tvil om det. Men nå er den her – og da jeg så 5’eren i Dagbladet (av Fredrik Wandrup) – skjønte jeg at han hadde fått det til. For når jeg har vært så dypt inni en prosess med et så stort manus, klarer jeg ikke å se om den ferdige boka funker. Og med Leif Ekles meget gode anmeldelse i NRK – «en svært vellykket debutroman», ble jeg helt sikker. BRØDRE er en svært god roman. Nå har også Steinar Sivertsen i Stavanger Aftenblad kastet en 5’er-terning for romanen.

 

BRØDRE er en familietragedie, en Lang dags ferd mot natt (Eugene O’Neill) i romanform. Den åpner med at romanens forteller, Helge Bertheussen – en mann i 50-årene mottar et mystisk postkort fra Nepal, som kun er signert med initialene VB. Kortet kan med andre ord både være fra hans datter Victoria som han ikke har sett på 10 år – eller fra hans bror Vidar – som forsvant i 1988 – og er antatt druknet og død.

 

Romanen åpner også med den heavy slåsskampen utenfor Apotheket bar og restaurant i Oslo, der storebroren Vidar slår dørvakten helseløs. Deretter rømmer Vidar opp til Helgeland, og forsvinner. Båten hans blir funnet drivende og politiet konkluderer med at han er død. Det holdes minnestund. Men liket ble aldri funnet. Kan kortet være fra ham? 25 år etter. Helge reiser opp til Helgeland, til Brønnøysund, der Vidar forsvant. Setter seg på et hotellrom og begynner å skrive historien om seg og brødrene, moren og faren. Og det er ingen hvilkensomhelst fortelling.

Kjøp boka her

Dette mener anmelderne om Brødre

Symfonisk debut … Velkomponert og tragisk familiesaga i seks satser. … Guldbrandsen gjenskaper tankegods, trender, sentrale utesteder og andre kulisser og ikke minst sjargong på en fortreffelig måte. … BRØDRE er en roman som flyter uanstrengt gjennom 512 sider, også når handlingen byr på motstand. For å sitere en setning fra boka: «De beste symfonier er romaner.»

– Fredrik Wandrup, Dagbladet (terning 5)

 

Hans skjønnlitterære debut, romanen BRØDRE, er svært vellykket. Erling E. Guldbrandsens roman inneholder slående og sterke portretter, levert med stor innsikt og empati.

– Leif Ekle, NRK P2

 

Med sin vrimmel av dramatiske scener, nyanserte portretter og store innsikt i kunst og kultur er dette en imponerende debutroman.

– Steinar Sivertsen, Stavanger Aftenblad (terning 5)