Historisk krim – bra for helsa!

Å lese historisk krim er som å drive med intervalltrening, veldig sunt og du kan gjøre det i sofaen!

Du står på badet med en fjernkontroll i den ene hånden, en hammer i den andre og et tomt uttrykk i ansiktet. Du blunker mot speilet og lurer på hva du holder på med.

Tekst: Kurt Aust

Akkurat nå står vi på badet. Norge, nordmenn. Verden. Med hammer og fjernkontroll og spør: Hvordan er vi kommet hit? Hva er det vi er i gang med? Hvor er vi på vei?

Ting går så raskt at vi mister oversikten. Jorden blir større og mindre på samme tid, vi vet mer om masaiene i Afrika enn om naboen. Kulturer og verdier blir mikset og endrer seg over natten, føler vi. Vi kjøper en dings i dag som er foreldet i morgen. Nåtiden er forvirrende. Fremtiden er tåke.

Den historiske romanen lar oss ta et par skritt tilbake, stoppe opp og undre: hvor kommer vi fra, hvem var vi, hvordan var verden tidligere sammenliknet med nå? Den hjelper oss å få ned pulsen og å få litt oversikt.

Danmark-Norge 1700-tallet

Med serien om Thomas av Boueberge og Petter Hortten tar jeg tre hundreårs skritt tilbake i tid, og forsøker å tegne et portrett av Danmark-Norge slik dobbeltmonarkiet så ut på starten av 1700-tallet.

Også den perioden hadde sine omveltninger: Gud mistet sitt faste tak i menneskesinnet som hadde oppdaget Vitenskapen. Fornuften forsøkte iherdig å ta knekken på overtroen. Vanlige mennesker begynte å lese bøker. Kaffe og te fikk Mor-Karen til å gå på ti-talls besøk hos venninner og likevel komme edru hjem – motsatt da øl, vin og brennevin rådet grunnen alene. Store endringer den gang som vi nå ser som selvfølgelige.

1700-tallet er Ludvig Holbergs tid. Og Tordenskjolds tid. To nordmenn som også er dansker. Og de er begge venner av den ene hovedpersonen min, Petter Hortten. Han er en norsk lausunge og gårdsgutt fra Vestfold.

I første bok blir Petter kjent med professor Thomas av Boueberge og får tilbud om å bli hans sekretær hvis han kan lære seg å skrive og lese latin. Analfabeten klarer det i løpet av to år og flytter til Kiøbenhavn. Petter er kristen, men har vokst opp med svarteboka og overtro under huden. Professor Thomas avskriver Guds eksistens fra første bok og er genuint opptatt av logikk. De to står for hvert sitt livssyn og braker stadig sammen i diskusjoner og krangler om hvordan detaljer i verden skal forstås.

Geografisk beveger serien seg i en langstrakt sveip fra sør i Danmark til nordvest i Norge og ned igjen, bok for bok. Sønder-Jylland, Viborg, Fredrikstad, Akershus, Bergen, Trondheim. Ned til Anholt. Sjette bok foregår i kongens København.

Bok for bok blir vi kjent med bønder, fiskere, prester, handelsmenn, adelsmenn og naturligvis med kongen, dette eneveldige mennesket som kan skalte og valte med sine undersotter som han ønsker. Og gjennom motoren i bøkene, den kriminelle handlingen, blir vi kjent med hverdagsmennesker og deres problemer, sjalusi, maktsyke, griskhet, hevn, både i det små og i stormaktsdimensjoner.

Slaveskipet «Christianus Quintus»

I Skipet med det onde øye er Petter og Thomas på flukt fra kongens vrede og reiser fra Kiøbenhavn, ut på Atlanterhavet, hvor det kalde dypet og den store himmelen råder, sammen med en uforutsigbar kaptein.

På skipet som er på vei til Afrika etter slaver, er en person som har myrdet en kaptein to år tidligere. Og han vil myrde igjen hvis han føler seg truet. Om bord finner vi også en person som jakter morderen. En som reiser inkognito. Hvem vil avsløre hvem?

Å lese en historisk krimroman er derfor som å drive med intervalltrening, veldig sunt og du kan gjøre det i sofaen!

Om den historiske romanen kan hjelpe med å få pulsen ned, så sørger krimromanen for å få den opp igjen. Å lese en historisk krimroman er derfor som å drive med intervalltrening, veldig sunt og du kan gjøre det i sofaen!

Les mer om Skipet med det onde øye

En ener i historisk krim. Han har virkelig grepet om dette, Kurt Aust. Igjen viser han ferdigheter i krimskriving som gjør ham til noe forfriskende annerledes i norsk samtidskrim.
– Finn Stenstad, Tønsbergs Blad

Finn alle bøker av Kurt Aust her