Ny i jobben? Få gode tips her

Mange starter i ny jobb etter sommerferien. Første dag i ny jobb kan være nervepirrende. Den neste også. Følelsen av å være ny varer egentlig ganske lenge, skriver Stine Trygg-Hauger i boka Når timene flyr.

Her gir hun deg sine beste tips. 

8 tips til deg som er ny i jobben

  • Vis ydmykhet: Ta deg tid til å lære bedriften å kjenne. Vær ydmyk og prøv å forstå hva som har gjort bedriften til det den er nå. Ingen liker nykommere som tror de vet alt etter et kvarter på kontoret. 
  • Avklar forventninger: Forstå hva som forventes av deg fra ulike hold, både oppover og nedover i hierarkiet. Er du usikker, bør du avklare forventningene så tidlig som mulig. 
  • Analyser før du gir svar: Unngå å gi svar på viktige spørsmål før du har tatt deg tid til å sette din egen «diagnose!» på organisasjonen, ledergruppen, teamet ditt og rollen din. 
  • Vis vilje: Vis at du vil noe, at du bidrar der det er behov, og at du har lyst til å lære. Bruk tid på forberedelsene. 
  • Snakk med folk: Forstå hvem kollegaene er, ikke bare hvilken rolle eller posisjon de har. Bruk tid på å lære deg hvem folk er, hva det heter, hva de jobber med, og hva som interesserer dem. 
  • Engasjer deg i kulturen: Legg ned tid og innsats i å forstå kulturen på den nye arbeidsplassen, og kjenn på hvordan den skiller seg fra der du kommer fra. Det vil hjelpe deg å skape et godt førsteinntrykk og jobbe mest mulig effektivt der du er nå.
  • Vær sosial: Vær med på de sosiale arenaene, om det er sommerfest eller fredagspils, quiz i lunsjen eller vaffeldag. Eller bare det å spise lunsj sammen. Bli med! 
  • Lever operasjonelt: Bygg kredibilitet i rollen din ved å bevise at du skjønner hva du bør prioritere. Prøv gjerne noen tidlige seire i form av gode prestasjoner kort tid etter at du starter. 

 I Når timene flyr kan du lese mer om å skifte jobb og i tillegg få mange andre tips og triks for å ha det gøy på jobben. Stine Trygg-Hauger deler råd og inspirasjon fra kloke Clas Ohlson-kollegaer, programledere, en kreativ lærer, Aftenpodden, toppledere og mange flere! 

Trenger du overlevelsesguide til åpent landskap, eller suksessoppskriften for å holde ut lange møter? Og hvilke spørsmål bør du stille når sjefen er en tåkefyrste? 

Vi er på jobb over 200 dager i året - da er det viktig å trives! Når timene flyr - tips og triks for å få det gøy på jobben er en lettlest og morsom bok om å finne glede på jobb.

Stine Trygg-Hauger

Stine Trygg-Hauger

Stine Trygg-Hauger (f. 1982) er administrerende direktør for Clas Ohlson AS med butikker fra Alta i nord til Mandal i sør - pluss nettbutikk. Hun kom på andreplass i Assessits kåring av årets unge ledere i 2018. Når timene flyr - tips og triks for å få det gøy på jobben er hennes første bok.

Les mer

Ny i jobben? Få gode tips her

Skal du begynne i ny jobb? Her er tipsene du trenger for å få en bedre og lettere start.

Lyst på ny jobb? Dette må du tenke på.

Stine Trygg-Hauger gir deg tipsene du trenger når du skal søke nye jobb.

Inni er vi alltid unge

i Inni er vi alltid unge skriver Sissel Gran om aldring. hvordan vi opplever en og hvordan vi best lever med den.