Grønn mandag

Lag sunne, vakre og smakfulle retter med Grønne måltider – en perfekt bok for deg som ønsker å spise vegetarisk eller bare trenger oppskrifter på sunne og mettende vegetarretter. I denne artikkelen finner du tips om hvordan du setter sammen et grønt måltid.

→ Kjøp boken her

Slik setter du sammen et grønt måltid

Tekst: Therese Elgquist

Jeg ønsker å inspirere deg til å lage sunne, næringsrike, vegetariske og mettende alt i ett-salater. Jeg gir deg også små triks og kunnskap, slik at du kan lære å komponere din egen salat. Komponenter som kompletterer hverandre når det gjelder konsistens, smak, tillagingsmetoder og næringsinnhold, skaper til sammen en balansert helhet som blir viktig både for smakens og helsens skyld. Ha gjerne følgende i tankene når du skal blande dine egne salater:

Konsistens

Bland grønnsaker i ulik størrelse. I en grovskåret salat blir det godt å blande inn løvtynne, høvlede skiver av for eksempel polkabete eller gulbete. Tilsett noe mykt og kremaktig i form av en hummus som gir kontrast til den råhøvlede grønnsaken, og topp med ristede frø eller nøtter for sprøhetens skyld.

Smak

Hva smaken angår, skaper du balanse gjennom å blande forskjellige ingredienser som bidrar framfor alt med syre, sødme, salt og i noen tilfeller bitterhet til en god kombinasjon. Det kan høres komplisert ut, men er egentlig ikke så vanskelig med tanke på alle råvarene vi kan velge blant.

Syre: Eddik, sitron, lime, rabarbra
Sødme: Ferske frukter og bær, tørkede frukter og bær, honning, agavesirup
Salt: Himalayasalt, flaksalt, tamari
Bitterhet: Bladgrønt som for eksempel ruccola, persille og rå grønnkål

Temperatur

Noen ganger vil man ha en kald salat, andre ganger en varm. En varm sommerdag er kanskje den førstnevnte mest fristende, og en kjølig høstkveld den sistnevnte. Tilpass salaten ut fra når den skal spises. Blir man overrasket av en regnfull dag midt på sommeren, kan det for eksempel være godt å tilsette noe varmt til den planlagte kalde salaten, som noen biter tofu, halloumi eller et stykke fisk. En kald salat er romtemperert. Kalde grønnsaker mister mye av smaken. La derfor grønnsaker (eller en ferdig salat) som har vært nedkjølt, stå framme i romtemperatur en stund før de skal spises, for best mulig smak. Uansett om du velger å lage en kald eller en varm salat, kan du med fordel blande ulike temperaturer i en og samme salat.

Tillagingsmåter

En god måte å framheve konsistens, smak og temperatur på, er å variere tillagingen av de ulike råvarene. Blander du noe råskåret med noe bløtlagt, med noe ovnsbakt og kanskje noe som er kokt, skjer det mye i salaten. Det kan virke vanskelig og tidkrevende med flere forskjellige tillagingsmåter i en og samme rett, men faktum er jo at alt ikke må lages samtidig. Igjen er forberedelser og å ha visse ingredienser klare i forveien, noe som forenkler matlagingen.

Følg sesongene

Sesongene vi har, er en gave når vi vil lage plantebaserte salater. De forskjellige sesongene har sine beste råvarer når det gjelder både smak og konsistens. Å se fram mot tiden da solmoden frukt og ferske bær kan blandes i saftige salater, eller til tiden da grønnkålen finnes i overflod samtidig som man nyter høstens sopp til fulle – det er fint. Dessuten har lommeboka – og ofte miljøet – godt av det.

Om Grønne måltider

Her får du 50 oppskrifter på sunne, smakfulle og ikke minst mettende vegetarretter. Therese Elgquist forteller deg hvordan du planlegger og komponerer alt-i-ett-salater – friske og spennende blandinger av bladgrønt, grønnsaker, rotfrukter, gryn og belgvekster – som inneholder det du trenger av næringsstoffer. Her finner du oppskrifter på kalde retter, lune salater, grønt tilbehør og et helt kapittel med dressinger laget med fersk frukt og bær, urteoljer og pesto, som gir retten det lille ekstra.

Boken har også et råvareleksikon og tips om basisvarer som det lønner seg å ha i skapet.

 

 

Filed under Mat
Author

Kommunikasjonssjef i Aschehoug Litteratur. Jobber med PR og kommunikasjon i egne kanaler.