Et svart stjernemøte

av

F

ør var vi freaks, i dag er vi helter, sa Jørn Stubberud, en av grunnleggerne av det legendariske black-metal bandet Mayhem til en fullsatt sal i Trondheim 18.august. Ved hans side satt den amerikanske rockelegenden Thurston Moore og nikket smilende.

Tekst: Nazneen Khan Østrem Foto: Rikke Langø/Rockheim

– Å få besøk på Rockheim av en så innflytelsesrik musiker som Thurston Moore, er en begivenhet. Når han i tillegg kommer sammen med Jørn ”Necrobutcher” Stubberud for å samtale om sin begeistring for Mayhem og «Dødsarkiv», er det en utrolig anledning til refleksjon og diskusjon om norsk black metals pionertid, sier Sissel Guttormsen, direktør for Rockheim. – I intervju med nylig med Adresseavisen hevder Moore at black metal neppe ville ha eksistert uten Mayhem, forteller Guttormsen, og legger til stolt at det nasjonale rockemuseet har et eget Mayhem-rom, der det myteomspunnede hønsehuset som fungerte som øvingslokale for bandet i starten er gjenskapt.

Det er ikke hverdagskost at de internasjonale rettighetene til norske musikkbiografier blir kjøpt av amerikanske rockeartister med eget forlag. Men i juni ble Dødsarkiv. Mayhem 1984-1994 lansert i London på den anerkjente platebutikken Rough Trade øst i London sammen med Thurston Moore, kjent fra det innflytelsesrike rockebandet Sonic Youth.

I tillegg til å være en aktiv musiker driver Moore og hans samboer Eva Prinz forlaget Ecstatic Peace Library, et musikk- og kunstforlag. Og da The Thurston Moore Band skulle spille på Pstereo-festivalen i Trondheim 19.august var det lite tvil fra Rockheim om at et mestermøte måtte finne sted.  Moore har i flere år snakket om sin kjærlighet for norsk svartmetall og Mayhem især.

– Jeg hørte om boken gjennom en journalist i Bergen og etter at Eva fant den til meg i Stavanger ble jeg helt fascinert. Da Aschehoug tok kontakt måtte jeg bare benytte sjansen til å sikre meg boken og få den oversatt, egentlig av helt egoistiske grunner, sier Moore. Boken er nå lansert i Europa og i 2017 blir den klar for det amerikanske markedet.

Det var ingen som trodde på oss i starten,

men vi ga aldri opp

Latteren og de kjappe replikkene satt løst på scenen da Moore og Stubberud begynte samtalen sin, og de snakket begge mye om å være kompromissløs. Selv om det er langt mellom Ski og New York har begge artistene et felles utgangspunkt i punken og sjangerens insisterende vilje til å pløye nytt terreng. Dannelsen av Mayhem kan sies å være selve arnestedet for en norsk ungdomskultur som vokste frem med enorm styrke, og har inspirert unge mennesker fra Mexico City til Shanghai til å drømme om Norge og black-metal. Thurston Moores eksperimentelle gitarspilling i Sonic Youth har på sin side gitt han kultstatus internasjonalt, og i 2008 ble han kåret til den 34. mest innflytelsesrike gitaristen gjennom tidene av musikkmagasinet Rolling Stone. – Det var ingen som trodde på oss i starten, men vi ga aldri opp, vi visste at vi hadde funnet noe helt unikt musikalsk, fortalte Stubberud. Mayhem har nå holdt på i over 30 år og turnerer fremdeles over hele verden.

Bokbad på Rockheim Bokbad på Rockheim

Bokbad på Rockheim

Mayhem er et historisk band som man bare må like

Etter samtalen var det signering i hønsehuset, og Moore gikk entusiastisk rundt for å studere alt som var stilt ut – blant annet en gammel blå sofa (som stinket hønsedritt og måtte renses i flere omganger før den kunne stilles ut på museet). – Øvingslokalet er bygget som en «kopi» av Mayhems øvingslokale på Langhus i Ski, med mange av gjenstandene og effektene fra det opprinnelige rommet. Hit kommer fans som sitter i timevis i Mayhems sofa og ser musikkvideoer av flere av Norges fremste svartmetall-band. I rommet står også Pearl-trommesettet til Jan-Axel «Hellhammer» Blomberg. Det opptrer allerede  i et videoopptak fra 1989, filmet i det samme øvingsrommet og som ble brukt under innspillingen av det legendariske albumet De Mysteriis Dom Sathanas (1994), forteller Guttormsen.

– This is amazing, sa Moore mens han kikket på alt med voldsom interesse. Ivrige fans stilte opp for å sikre seg autografene til begge rockelegendene. – Jeg synes det var artig å høre historier fra begge parter, og ikke minst hvordan de to ulike musikksjangrene de representerer, faktisk har mye til felles, jeg må innrømme jeg var litt overrasket over hvordan de to bandene hadde funnet sammen, sa Lars Skaug som hadde sikret seg et eksemplar av Dødsarkiv. – Mayhem er så brutalt og helt unikt. Det var morsomt å høre på Moore og Stubberud i dag, og det er suverent at Moore har utgitt boken på engelsk. Mayhem er et historisk band som man bare må like, sa Kurt Helge Vassås, og beveget seg mot sofaen der Moore og Stubberud satt og signerte med stor glede.

Bokbad på Rockheim

Signering av boka Mayhem Thurston Moore og Jørn Stubberud Thurston Moore og Jørn Stubberud

Nazneen Khan Østrem er redaktør i Aschehoug Dokumentar

Mer om boka her