Kategori: Romaner & noveller

Mads Wiel Nygaards legat til Johan Mjønes

– Ambisiøst, billedsterkt og mer enn lovende, skrev Dagbladets anmelder om debutromanen til Johan Mjønes. I dag mottok han Mads Wiel Nygaards legat for sitt forfatterskap. 

Tekst: Øyvind Pharo

Om boka som het Terminalhastighet og ble utgitt i 2009 føyde anmelderen til: «En sjeldent billedsterk forfatter … med en fantastisk evne til å formulere det som ikke kan formuleres.» Denne romanen fikk mange strålende anmeldelser.

Da den stilsikre romanen Orkanger kom ut allerede året etter til fortsatt storartede anmeldelser, begynte vi i forlaget å snakke om at et betydelig forfatterskap var i emning.

Den fortsatt relativt unge forfatteren med utdannelse som litteraturviter og bakgrunn fra teaterarbeid, hadde erfaringer fra arbeidslivet og hjembygd som han visste å bearbeide litterært, men Fortellingen om sju bål fra 2013 bygde på research og reiser på de amerikanske kontinent. Gjennom et suggererende litterært uttrykk greide forfatteren å formidle den amerikanske urbefolkningens møte med kolonialistene og deres etterfølgere – fra Columbus til oppstanden i Wounded Knee i 1973 og opp til vår egen samtid. Romanen er nådeløst selvransakende på vegne av den vestlige kultur, som blir gitt fortellerperspektivet gjennom ulike menneskelige representanter. – Hadde Fortellingen om sju bål vært en amerikansk utgivelse, ville filmrettighetene trolig vært solgt før utgivelsen, skrev en anmelder.

Med utgivelsen av romanen Heim i 2018 kom forfatterens yrkeserfaring som pleieassistent på sykehjem til sin fulle rett, samtidig som han trakk veksler på oppveksten i Orkanger og nærheten til gårdsliv. Denne romanen er et foreløpig høydepunkt i forfatterskapet. Her framstilles et helt menneskeliv fra vogge til grav, opplevd gjennom bevisstheten til en døende pasient på sykehjem. I disse minnene er det et mektig episk stoff som gjør Heim til en hel slektsroman som speiler hvordan bondesamfunnet ble endret i det moderne Norge.

I tankene og minnene bearbeider hovedpersonen Jørgen Heim skyldfølelsen han har båret på helt siden han overtok odelen ved at storebroren døde i en ulykke han selv var vitne til i lek. Først på dødsleiet greier Jørgen Heim å forsone seg med livet som ble som det ble.

Les Johan Mjønes tekster om #sykehjemserfaringer 

Om Mads Wiel Nygaards legat

Mads Wiel Nygaards legat er en skjønnlitterær pris som utdeles årlig av forlaget Aschehoug. Prisen skal være en anerkjennelse av et kvalifisert forfatterskap, og utdeles etter innstilling fra forlagets redaksjon og ledelse. Den kan ikke søkes. Mads Wiel Nygaard var administrerende direktør i Aschehoug 1940–1952.

Se liste over tidligere vinnere 

F for forbrytelse

F for fang. F for fange. F for fanget. F for fangeleir. F for fall, for forfall. For fare. F for forbrytelse. F for fortiden som fremdeles finnes, og for fascismen som fortsatt vokser, som en svulst i kulturen. Hva fikk den beskjedne skomakersønnen Henry Rinnan til å bli en av norgeshistoriens mest forhatte skikkelser? Og hvorfor skulle en jødisk familie velge å flytte inn i hovedkvarteret til Rinnan etter krigen, i huset som ble stående som selve symbolet på ondskap?

Da forfatter Simon Stranger får vite at hans kones familie har bodd i huset der Rinnanbanden holdt til, det beryktede Bandeklosteret, begynner han å grave frem historien til Komissar-familien, både de som overlevde, og de som ble drept. Arbeidet stiller ham overfor menneskeheten på sitt mørkeste, og romanens nedslag i livet til Henry Rinnan viser hvilke konsekvenser ydmykelser, utenforskap og sinne kan få. Samtidig vokser en annen fortelling frem, om overlevelse, samhold og hvordan leve videre.

I denne storslåtte og ambisiøse romanen, setter Simon Stranger sammen brikker som spenner over et århundre og berører de vakreste og vondeste sidene ved menneskelivet.

Kjøp boka her

Utdrag:

A for alkoholen du tar deg i å savne de første ukene i fangeleiren,  lengselen etter en rus som kunne ha myknet omgivelsene og tankene, og latt forvirringen, raseriet og frykten bli døyvet, lullet inn i en døs av glemsel.

A for alle assosiasjonene som når som helst kan dukke opp på vei til straffarbeidet, i matsalen eller ute i skogen. Øyeblikk av plutselige og helt uventede erindringer, som om alt som fantes var en åpning til noe annet.

De grove flengene av lastebilhjul i bakken utenfor leiren kan plutselig føre deg tilbake til de sølete småveiene der du vokste opp, i den jødiske delen av tsarens Russland, med lysebrune høner som kaklet rundt bak gjerdene, og en lurvete hund som du alltid gikk i en bue utenom.

Synet av en vakt som lener hodet bakover om sommeren og lukker øynene, kan plutselig bringe deg tilbake til studiene i Tyskland, og de overrumplende glimtene av lykke da du satt tilbakelent på en benk i pausene fra lesesalen, i et land som fremdeles ikke var tatt over av nazistene.

En nyvasket skjorte som henger til tørk utenfor en av brakkene, oppspent som et seil når vinden blåser, kan på et øyeblikk føre deg til forretningen som du og Marie har bygget opp fra ingenting, eller til flyktningleiren dere var dumme nok til å forlate i Uppsala, der klesplaggene hang til tørk på klessnorer utenfor husene mens barna løp rundt.

Les også: Simon Stranger om arbeidet med Leksikon om lys og mørke

Forfatterbesøk våren 2019

Denne våren får vi hele 18 internasjonale forfattere på besøk! Spor-seriens forfattere blir sentrale under Saladindagenes fengselslitteraturprogram og Edouard Louis blir en viktig gjest under vårens Litteraturfestival på Lillehammer. Møt krimforfatterne våre på Krimfestivalen og Sara Stridsberg og Siri Hustvedt på Litteraturhuset. Se hele listen her. 

Sara Stridsberg 23. januar: Litteraturhuset Oslo, Dødens gramatikk

Carolina Setterwall 19. februar: Bergen offentlige bibliotek, Om familieliv, morskap og sorgen i skjønnlitteraturen

Hakan Günday 14.– 17. februar: Litteraturhuset i Bergen, Littfest

Alice Zentier 13. mars: Litteraturhuset i Oslo, Arven fra Algerie

Anders de la Motte, Stefan Ahnhem, Elisabeth Norebäck 21.-23. mars: Krimfestivalen

Mustafa Khalife, Burhan Sönmez, Elias Khoury, Hassan Blasim 4.– 6. april: Litteraturhuset i Oslo, Saladindagene om fengselslitteratur

Didier Eribon, Edouard Louis, Maylis de Kerangal, Alice Zentier, Gerður Krostný 21.–26. mai: Norsk Litteraturfestival

Gill Paul 22.– 24. mai: Hagefest i Drammensveien

Siri Hustvedt 12.– 16. juni: Litteraturhuset

 

Den fantastiske og umulige ungdomstida

Toril Brekke er en forfatter som tar hele livet, med lengsel og lidelser, begjær og drømmer, absurditeter og komikk, på dypeste alvor, skriver NRK om Alle elsket moren din. I romanen møter vi Agathe for første gang, et forsømt barn som vokser opp i skyggen av en mamma som ikke ser henne. I Kobrahjerte er Agathe blitt 16 år og kan ikke bli voksen fort nok.

Alle elsket moren din

Året er 1949. Agathe blir født inn i en fargerik familie der hver især har lengsler de bærer på i det skjulte. Men aller størst er Agathes lengsel; å bli sett og passe inn.

«Hvem er faren min?» Agathe spør flere ganger, men moren hører det visst ikke. Hun vokser opp i skyggen av en mamma som ikke ser henne, en pianistinne som helst ville vært et helt annet sted, på et konsertpodium i London eller Paris. Mormor, som er Agathes trygghet, måtte selv en gang gi opp drømmen om å bli operasangerinne da hun forelsket seg og ble med barn. Attpåklatten onkel Jannik ønsker aller mest å oppleve verden og slett ikke studere, slik foreldrene vil.

Vi befinner oss i Oslo på 50- og 60-tallet. Istedenfor å finne faren sin, får Agathe en ny stefar og må flytte fra mormor og morfar på Bekkelaget til et nytt boligfelt på Valle-Hovin. Der får hun gjøre som hun vil, og det hun vil, er både fantastisk og iblant livsfarlig.

… medrivande og høgst lesverdige forteljingar frå Oslo på 1900-talet. Brekke er ein forfattar som tek heile livet, med lengt og liding, begjær og draumar, absurditetar og komikk på djupaste alvor. Marta Norheim, Nrk

Denne minnevandringen i barndom på 50-tallet har kvaliteter ut over det Oslo-nostalgiske, bittersøte og rørende. Forfatteren klarer å overraske, skarpe stemmer legges til, og fortellingen om jenta Agathe veksler elegant mellom lyse og mollstemte partier.
Bok 365

Kjøp boka her


Kobrahjerte

Året er 1965. Agathe er 16 år og begynner på musikklinjen på Nissen, men er mest opptatt av å bli voksen fort. Hun vil forstå hvorfor moren fikk et barn hun ikke ønsket seg. Hvorfor kusinen Madeleine er så mismodig, selv om hun er forlovet med den vakre Ahn Jean. Og hvordan det er å være Inger, bestevenninnen som ble utsatt for overgrep da hun var tretten år. Nøkkelen til kunnskap må ligge i å miste dyden, tror Agathe, og hun leter etter en passende kandidat.

Agathe får raskt mer kjærlighetserfaring enn hun hadde tenkt seg. Med nyervervet kunnskap kaster hun seg både inn i Oslos utelivsmiljøer og de store politiske diskusjonene på midten av 60-tallet. Men får de nye, overveldende erfaringene Agathe til å forstå seg selv, moren og venninnene bedre?

Kobrahjerte er en frittstående oppfølger av Alle elsket moren din.

Kjøp boka her

La oss håpe på det beste

Den siste gangen jeg sier god natt til deg vet jeg ikke at det er siste gangen jeg gjør det. Om jeg hadde visst det hadde jeg sannsynligvis lagt mer energi i avskjeden. Sitatet er hentet fra Carolina Setterwalls debutroman, La oss håpe på det beste. En besettende fortelling om å finne kjærligheten. Og miste den.

Det er en søndag i oktober, Carolina og Aksel er trette og litt irritable etter nattevåk. Carolina har ammet deres åtte måneder gamle sønn gjennom enda en natt og har sovet altfor lite. Stemningen er ikke god. Aksel setter seg som vanlig med pc-en. Carolina bestemmer seg for å legge seg i rommet ved siden av. Neste morgen går hun inn til Aksel med Ivan i armene. Hun kan ikke tro det hun ser: mannen hennes ligger død i sengen.

Den siste gangen jeg sier god natt til deg vet jeg ikke at det er siste gangen jeg gjør det. Om jeg hadde visst det hadde jeg sannsynligvis lagt mer energi i avskjeden. Kysset deg, fortalt deg hvor høyt jeg elsker deg, hvor lei jeg er meg for måten jeg har behandlet deg på de siste månedene. Isteden løfter jeg forsiktig katten ut av Ivans bæresele og slipper henne ned på gulvet. Sier at jeg tror at jeg går og legger meg hos Ivan. Jeg trenger ikke å forklare hvorfor, vi vet begge to at han snart kommer til å våkne og rope på meg, på melken i brystene mine. Du protesterer ikke. Med blikket fortsatt festet til dataskjermen lar du meg gå og jeg gjør det, jeg går, for aller siste gang går jeg fra deg. Jeg tror at vi skal ses i morgen tidlig. Det gjør vi ikke. Vi ses aldri mer.

La oss håpe på det beste er et åndeløst spennende oppgjør, ikke bare med døden, men med kjærligheten, foreldrerollen og samlivets iboende forventninger. For uansett hvordan vi lever, så må vi bare håpe på det beste.

Sagt om boka:

En bok man vil snakke om.
– Nina Lykke

Jeg har egentlig bare et ord igjen når jeg legger den fra meg: Takk!
– Expressen

Besettende lesning. En bok som tvinger seg på deg, umulig å motstå, vanskelig å sette på pause.
– Dagens Nyheter

Kjøp boka her

Om forfatteren:

Carolina Setterwall (1978) bor i Stockholm sammen med sin sønn. Hun har studert media og kommunikasjon i Uppsala, Stockholm og London og er utdannet kommunikatør. Setterwall har jobbet i musikk- og forlagsbransjen som redaktør og skribent. Sjekk ut Setterwalls blogg her.

Så kort det var, livet

Sara Stridsberg er aktuell med romanen Kjærlighetens Antarktis. Da den ble lansert i Sverige, var det mange som ble påminnet om en sak som preget nyhetene i Sverige i lang tid: Drapet på Catrine da Costa. 

Tekst: Vegard Bye

Catrine da Costa ble sist sett i live pinseaften ved Kungsträdgården i Stockholm 10. juni 1984. Hun var prostituert og rusmisbruker. En måneds tid etterpå ble det funnet noen plastsekker med deler av en partert kropp i vannkanten ved Solna utenfor Stockholm, og kort tid etterpå dukket det ytterligere opp deler av samme kropp i noen sekker et stykke unna. Kroppen ble identifisert som den 27 år gamle da Costa. Hodet, kjønnsorgan, de indre organene og det ene brystet ble aldri funnet.

Styckmordsrättegången, som saken ble kalt, varte fra 1984-2012 og er en av de mest omtalte kriminalsakene i Sverige. Morderen ble aldri dømt, og saken endte opp som en såkalt cold case.

Denne brutale saken har også vært inspirasjonskilde til flere kunst – og popkulturelle verk, filmer, låter – i tillegg til podcaster, dokumentarer, bøker – ikke minst Millenniums-trilogien til Stieg Larsson. Og nå har muligens Sara Stridsberg hatt Catrine de Costa i tankene mens hun skrev Kjærlighetens Antarktis.

Stridsberg gir i romanen stemme til en ung, drept og partert kvinne – partert både fysisk og emosjonelt. Hun etterlater seg to barn, og har foreldre som lever videre. I romanen både overvåker hun dem, men forsøker også å komme seg fri fra minnene om dem og det livet hun har levd. Livet, som har vært preget av sorgen over en lillebror som druknet da hun var barn, om mannen hun elsket, om rusens numne trøst, om morskjærlighet, om håpet, om ensomheten og livet helt i randsonen av samfunnet. På denne måten utforsker hun også hva som blir igjen av et menneske når livet har tatt slutt.

Og selvfølgelig, med Stridsbergs vakre språk blir dette en leseopplevelse av de ytterst sjeldne. I et avsnitt i starten av boken, skildres en makaber handling slik:

Og nå skjærer han det som er igjen av kroppen min i sju deler og legger restene i to hvite kofferter. Hodet kaster han i dette avfallshullet som har en rosa spyliknende overflate. Det ligger ikke langt unna sjøen, en liten sti gjennom skogen, han har forberedt alt på et gammelt orienteringskart. Han står der en stund og ser ut over den seige boblende avfallshinnen før han slipper det forsiktig ned i møljen. Grønne og svarte fluer og skimrende øyenstikkere flyr i sikksakk over hinnen, og hodet mitt synker sakte til bunns, det er ikke så dypt, bare en liten meter. Det mørke håret står som en fallskjerm over hodet når det er i bevegelse og ingen kommer noen gang til å finne det, for det kommer til å etses raskt bort av syrene. Dette bildet dukker hele tiden opp igjen, håret mitt i vannet, hvordan det liksom streber oppover når hodet tar i bunnen, før det legger seg til rette. Og etterpå? Han følger stien tilbake. Solen er på vei ned på den andre siden av sjøen. Et stille regn faller over skogen. Jeg har alltid elsket regn. Alltid, så kort det var. Så kort det var, livet.

En svensk kritiker skrev at Stridsberg romantiserer døden, galskapen, elendigheten og det nedrigste, men hvis ikke litteraturen kan løfte det frem i lyset – hvem kan da gjøre det?

Kjøp boka her

Kjærlighetens antarktis av Sara Stridsberg

En kort stund har hun vært i verden med dens begjær, lengsel og frykt. Helt til en ukjent velger å ta livet hennes. Men barna finnes, de som en gang var hennes, Valle og Solveig, de som ble tatt hånd om av myndighetene og plassert et sted på Sverigekartet. Foreldrene hennes, Raksha og Ivan, finnes fortsatt, der de flakker gjennom Stockholm i de dødes tapte verden. Og dødsøyeblikket, det tar aldri slutt.

Sagt om boka

«Det er et språklig overskudd i boken som fyrer opp leseren med kraft og en tro på at denne romanen fort kan bli en av årets beste.»
– Stein Roll, Adresseavisen, terningkast 6

«… rystende lesning fra en av Skandinavias virkelig moderne fortellere, i et språk som framstår både mer raffinert og tilgjengelig enn tidligere.»
– Sindre Andersen, Klassekampen

«Gir de usynlige en stemme. (…) Forferdelig og vakker roman med særegen etisk tyngde. Mens jeg leser kan jeg ikke unngå å tenke at denne romanen, dypest sett, handler om hvor viktig kjærligheten i solidaritetens form er for oss mennesker. Uten den går vi oss vill.»
– Kjetil Røed, Vårt Land

Slanke bøker i januar

Lesing er intervalltrening for hjernen, sa Liv Gulbrandsen under åpningen av Bokåret 2019. Er du interessert i en rask leseformstigning, så har vi noen knallgode lesetips. Og du rekker å lese alle i januar. Snakk om å lede på verden.

Ankomst av Gøhril Gabrielsen

En forsker skal overvintre ved et fuglefjell lengst nord i Norge. Hun er nylig blitt separert, datteren bor hos eksmannen, og hun venter på sin nye elsker. Etter hvert blir det klart at forskningsoppholdet også er en flukt. Hvem har hun egentlig overlatt datteren til? Og hvorfor kommer ikke elskeren?

Ankomst er en intens roman om utsatthet. Om å søke en forutsigbar virkelighet, men oppleve nærværet av nye, foruroligende krefter i og utenfor seg selv.

Å lese Ankomst er å tre inn i et utrygt rom. Den navnløse hovedpersonen oppholder seg i en hytte lengst nord i landet, milevis fra folk. Landskapet rundt er øde, vilt og vidt, og selv er hun lukket inne i fantasier, lidenskaper og drømmer. → Les hva redaktøren skriver om Ankomst 

Kjøp boka her

Historie om et ekteskap av Geir Gulliksen

Dette er en kjærlighetshistorie av i dag, en fortelling om et moderne samliv. Den handler om Timmy og Jon og livet de har sammen. Alt går bra, inntil det plutselig ikke går lenger, hva var det som hendte? Romanen undersøker om det er mulig å forstå hva som skjer når noen slutter å elske hverandre. Om det er mulig å forstå kjærligheten og hva den gjør med oss.

Jon forsøker å se seg selv og forholdet gjennom Timmy, slik han tenker seg at hun kan ha opplevd det. Slik blir dette en fortelling om innlevelse, om hva et langvarig kjærlighetsforhold er og kan være, og om de største forhåpninger vi har til oss selv og hverandre. Historie om et ekteskap ble blant annet nominert til Nordisk Råds litteraturpris og P2-lytternes romanpris.

Mer kan en ikke be om fra en roman: at den får leseren til å reflektere over eget liv. Med Historie om et ekteskap har Geir Gulliksen fått det til igjen.
– Ida Vågsether, Stavanger Aftenblad

Kjøp boka her


Kvinne ser på menn som ser på kvinner av Siri Hustvedt

Det er umulig å se verden som før etter å ha lest Siri Hustvedts engasjerte og engasjerende, sterkt anbefalte, essays om kunst, kjønn og sinn, skriver Dagsavisen om essaysamling Kvinne ser på menn som ser på kvinner. Samlingen handler om kunst, kjønnskamp og identitet.
De elleve livlige essayene i samlingen bærer preg av den karakteristiske personlige grunntonen vi finner i alt Hustvedt skriver, og vi kjenner igjen forfatterens lidenskap for kunst, humaniora og vitenskap. Les første essayet gratis her

Kjøp boka her