Kategori: Møt redaktørene

Kroppens erindringer

Den fiktive fortelleren i Heim er på mange måter den rake motsetningen til hovedpersonen i Ketil Bjørnstads selvbiografiske romanserie Verden som var min. Likevel tangerer romanene hverandre fordi de begge handler om å gjøre opp status for levd liv.

Av: Øyvind Pharo

Om Johan Mjønes: Heim

Heim, høstens roman fra Johan B. Mjønes, skildrer med stor intensitet og følsomhet det siste døgnet i livet til en mann alene i sykehjemssenga. Den døende mannen er romanens forteller. Alt leseren får vite går gjennom hovedpersonens bevissthet.

Jørgen Heim glir inn og ut av tid, tilbake til livet på familiegården Heim i Trøndelag. Han har store smerter og stemmen er så svak at pleierne ikke hører hva han sier. Istedenfor trekkes han mot minnene. Kroppsfunksjonene har begynt å gå i stå og prosessen mot døden begynner. Dette utløser kroppens erindringer gjennom en helt egen sanselighet i teksten. Hele livet i sin fylde foldes ut, og livet på slektsgården er en innvielse i en syklus av liv og død. Jørgen gjenopplever at storebroren omkommer i en ulykke. Og mot sin vilje må Jørgen overta odelen. Han lærer at odel er en plikt og et privilegium. Mens livet ebber ut betrakter han hendene sine.

«Hendene bærer minnet om alt jeg har berørt.»

Ketil Bjørnstad: Verden som var min. Nittitallet.

Den fiktive fortelleren i Heim er på mange måter den rake motsetningen til hovedpersonen i Ketil Bjørnstads selvbiografiske romanserie Verden som var min. Likevel tangerer romanene hverandre fordi de begge handler om å gjøre opp status for levd liv. I kraft av forskjellene kaster de lys over hverandre. Jørgen Heims verden har vært slektsgården.

Ketil Bjørnstad har bokstavelig tatt hatt hele verden som tumleplass

Bjørnstad skriver seg stadig nærmere vår egen tid. På tre år har han beveget seg fra Sekstitallet til årets utgave, Nittitallet, en epoke han karakteriserer som «ironiens og grusomhetens tiår», eksemplifisert med den nye TV-humoren til Harald og Bård Tufte Johansen. Bjørnstad er på den annen side ikke nådig mot seg selv heller. Når han og Ole Paus er i Marseille for å skrive Reisen til Gallia, boka om fotball-VM 1998, forlater de stadion når det står 0-0 ved pause i kampen Norge-Brasil. De er sultne og går på restaurant og må nøyese seg med Rekdals historiske vinnermål på TV. Dette kapitlet er et høydepunkt i selvpisking og Norges-betraktninger fra en erklært fotballhater. Og det finnes mange, mange andre høydepunkter. Under en jubileumsmiddag skal Bjørnstad ha Gro Harlem Brundtland til bords og får panikk ved tanken på å skulle konversere henne. Det går ikke bra heller. Dette må leses.

Nittitallet er ironiens og grusomhetens tiår. Men denne boka handler innerst inne om kjærligheten til C. og om musikkens betydning for begge to.  Grunntonen i romanen er dypt alvorlig og i Nittitallet transcenderer musikken det skitne og det løgnaktige, unnfallenheten og det ufullkomne som utgjør tidsånden.

Porselensmalerens hemmelighet

Den nederlandske forfatteren Simone van der Vlugt har med Porselensmalerens hemmelighet skrevet en dramatisk og romantisk historie som utspiller seg i et landskap mange kjenner fra Tracy Chevaliers roman Pike med perleøredobb. Dette er en historie om kjærlighet, ambisjoner og en ung kvinnes store drøm om å bli maler.

Av: Synnøve Tresselt

Catrijn er 25 år, gift og bor i en liten landsby. Når ektemannen plutselig dør, begynner ryktene å svirre, og Catrijn må forlate landsbyen i all hemmelighet. I Amsterdam får hun jobb som husholderske hos en velstående familie, og forelsker seg i broren til husets herre. Men fortiden fortsetter å forfølge Catrijn, og igjen må hun flykte hals over hode. I Delft får hun jobb som porselensmaler hos en kjent pottemaker. Der blir hun inspirert til å innføre nye motiv på glasuren, ikke bare blomster som det alltid har vært, men kinesiske mennesker og landskap. Det skaper ny giv for pottemakeriet, og Catrijn får stor anerkjennelse for sitt talent. Men etter hvert blir hun stilt overfor et vanskelig valg – skal hun vente på sin store kjærlighet, eller skal hun velge den mannen som kan gi henne trygghet?

«Porselensmalerens hemmelighet» er en roman som gjør at en få lyst til å reise til Delft, både på grunn av byens historie og på grunn av det vakre pottemakeriet byen er kjent for.

Kjøp Porselensmalerens hemmelighet her

Min Jin Lee: Pachinko

Charles Dickens skrev en gang: «Og selv om hjemme er bare et ord, så er det et sterkt ord, sterkere enn noen trollmann har tatt i sin munn noen gang.»

Av: Synnøve Tresselt

Den koreansk-amerikanske forfatteren Min Jin Lees kritikerroste og bestselgende roman Pachinko handler akkurat om dette – hva vil det si å være hjemme, og hvordan finne et nytt hjem i et annet land. Boken blir sammenlignet med Rohinton Mistrys roman Balansekunst – en bok som har funnet sine norske lesere år etter år siden den utkom på norsk i 1997. 

Pachinko er en sterk og rørende historie om en koreansk familie gjennom flere generasjoner. Den starter på begynnelsen av 1900-tallet med fortellingen om Sunja, datteren i en fattig, men allikevel stolt familie. Når Sunja blir gravid utenfor ekteskap, står familiens ære på spill. Faren til barnet svikter Sunja, men en ung prest ønsker å gifte seg med henne og tar henne med til Japan for å skape en ny tilværelse.

Dette er bare starten på en lang, dramatisk og fantastisk familiehistorie i flere generasjoner. Sunja og familien hennes blir utsatt for diskriminering, katastrofer og fattigdom. Men kampen for tilværelsen i det nye landet byr også på samhold og glede. Pachinko er en sterk roman om røtter, tro, familie og identitet.

Hvis noen lurer på hva tittelen «pachinko» betyr: Det er et flipperlignende spill med stor utbredelse i Japan.

Bokens forfatter, Min Jin Lee, er født i Sør-Korea. Hun har selv erfaring med å skape et nytt liv i et annet land. I 1968, da hun var sju år gammel, flyttet familien til USA.

Pachinko

Korea på begynnelsen av 1900-tallet. Japanerne har kolonialisert landet. Hoonie kjemper for tilværelsen, men har en sterk indre styrke og er full av omsorg for familien sin. Når Hoonies elskede datter, Sunja, blir gravid og sveket av elskeren sin, reiser hun til Japan for å føde barnet hun venter. Men tilværelsen i det nye landet byr på store utfordringer – diskriminering, fattigdom og katastrofer. Dette er bare starten på Sunja og hennes families utrolige historie gjennom fire generasjoner – fra den store depresjonen til 2. verdenskrig og frem til 1980-tallet.

Kjøp Pachinko her

Dette leser redaktørene i sommer

Vi har snakket med noen av redaktørene på forlaget, og her er det de legger i feriekofferten i år.

Harald Engelstad, redaktør for dokumentar og fakta:

James Boswells The Life of Samuel Johnson (1791) regnes gjerne som den første moderne biografien, men er ikke direkte lettlest, for å si det forsiktig. Jeg satser på at Peter Martins versjon fra 2008 gir en noe mer tilgjengelig innføring i livet og verket til den ruvende britiske litteraten og leksikografen.

Asbjørn Øverås, redaktør for oversatt skjønnlitteratur:

Det er en sensasjon at Natt av Edgar Hilsenrath endelig kommer på norsk.

For meg har den vært en milepæl i alle mine år med lesing og utgivelse av egenvalgte eller andres bøker. Det er få bøker som har gjort så dypt inntrykk, få bøker jeg har slitt så mye med å lese ferdig, samtidig med at jeg absolutt ikke ville legge den til side. Da jeg leste den for noen år siden, snakket jeg med alle om den, jeg hadde en følelse av å være en kikker inn i en forbudt verden, men følte altså allikevel at jeg ville fortsette. Det føltes riktig og viktig. Forfatteren brukte over ti år på å skildre dette dypdykket ned i en jødisk ghetto, et slags medmenneskelig sammenbrudd og en ferd inn i et egoistisk helvete, der alt handler om å overleve fra dag til dag og der det ikke fins noen verden utenom dette levende marerittet. Høres det mørkt ut? Ved siden av De velvillige av Jonathan Littell, som jeg arbeidet med for noen år siden, har jeg knapt lest noe så mørkt i mitt liv. Men det handler om oss, menneskene, og hva som skjer med oss når alt håp er borte. Alle trenger å lese en sånn bok, ikke minst i vår tid. Jeg leser den for tredje gang i sommer, i Sverre Dahls oversettelse.

Jan Swenson, forlagssjef dokumentar og fakta

Det blir liksom ikke nok fotball i sommer. I de få timene det ikke er ball på tv, leser jeg Football Leaks – Uncovering the dirty deals behind the beatiful game. To tyske journalister har gravd i en møkkahaug av korrupsjon, svindel og alt annet som stinker i internasjonal fotball. Det er bare å håpe at jeg ikke får total avsmak for det vakre spillet etter endt lesing.

 

Sommeren uten menn

Nå nærmer sommerferien seg med stormskritt, og hva med å tilbringe tid på hytta, i Syden eller hjemme med Siri Hustvedts herlige og heftige roman Sommeren uten menn.

Av: Synnøve Tresselt

Når mannen du har vært gift med i 30 år plutselig en dag forteller at han trengte en pause og pausen viser seg å være en ung fransk kollega – reagerer du da med å:

  • Tenke at det sikkert bare er et innfall som går over?
  • Bli rasende og forlange skilsmisse?
  • Få sammenbrudd?
  • Trekke deg tilbake til et trygt sted og tenke deg om?

En av våre første lesere av denne romanen var bokens oversetter, Bodil Engen. Slik oppsummerer hun hva som skjer: «Mia Fredricksen får sammenbrudd og reiser hjem til sin mors varme favn. Alene i et leid hus raser hun over skjebnen. Men litt etter litt dras hun nesten motvillig inn i livet til menneskene rundt seg: moren og henne frodige vennekrets på gamlehjemmet, nabokvinnen med to små barn og en høyrøstet, voldelig ektemann, de djevelsk utspekulerte tenåringsjentene hun underviser i lyrikk. Når sommeren uten menn nærmer seg slutten, er ikke Mia tristere, snarere klokere, for hun vet hva hun vil kjempe for og på hvilke premisser. I Sommeren uten menn er en velopplagt Siri Hustvedt i sitt ess. Dette er en utfordrende, intelligent og heftig roman om kvinner og jenter, kjærlighet og ekteskap, og den gir et varmt og skjevt blikk på den såkalte kjønnskampen.»

 

God sommer – god lesing!

 

Kjøp sommeren uten menn til 76,-

Det er ikke farlig med tykke bøker

Det kan virke avskrekkende å plukke opp en bok som ser ut som en murstein og veier det som føles som et tonn. Hundrevis av sider, stappfulle av ord. Hvordan skal du ha tid til alle disse sidene innimellom alt du ellers har å gjøre?

Av: Julie Engvik

Redaktør Øyvind Pharo ser litt annerledes på det.

Historiske romaner, fantastybøker og biografier har alltid vært lange bøker. Og i det siste begynner også krimromanene å bre om seg i omfang. Vi vil ha mer, virker det som.

– Bøker er jo omfattende av en grunn. Det gir deg mer tid med karakterer og univers og slipper deg inn under overflaten. Og så bruker vi jo mer og mer tid på tv-serier og vil ha mer bakgrunn og historie der, hvorfor skulle ikke det gjelde bøker også?

Både på tv-skjermen og på kinolerretet brer serier og filmer seg ut med lange episoder, oppfølgere og prequels, og bygger ut universene vi etterhvert blir veldig godt kjent med og engasjerte i. Hvis vi allikevel tar oss tid til å se på alt dette, så rekker vi vel en bok også?

Nå kommer sommeren, sola skinner og gjør skjermene uleselige. Ingen tid er vel bedre enn nå til å plukke opp en god, tykk bok.

– Livet er for kort til å lese dårlige bøker, men lange bøker er ikke noe problem.

Tykke bøker å begynne med

Og er det for tungt å bære kan du jo holde deg til vektløse ebøker!

Hvorfor er «Dette livet eller det neste» en så sterk leseopplevelse?

Demian Vitanza fikk nylig Ungdommens Kritikerpris for boka "Dette livet eller det neste". Men hva er det som gjør at denne boka er en så sterk leseopplevelse?

Gratulerer til Demian Vitanza som vant Ungdommens kritikerpris onsdag for romanen Dette livet eller det neste!

Av: Benedicte Treider

Det er lett å dele begeistringen ungdommene viste under prisutdelingen. Da var Demian brått popstjerne, omringet av ungdommer som ville ha signerte bøker og ta bilder med seg selv og ham!

→ Les også: Ungdommens kritikerpris til Demian Vitanza

Hvorfor virker Dette livet eller det neste så sterkt, ikke bare på ungdommen:

Aktuell

Den handler om radikalisering av norskmuslimsk ungdom. Den handler om utenforskap og formidler en tidligere ufortalt historie. Boka er basert på mer enn 100 timer samtale med en syriafarer som sitter i fengsel i Norge.

Sjelden

Det er sjelden noen får islamister eller fremmedkrigere i tale på denne måten; en som er villig til å fortelle, utdype, bekjenne, forsøke å forstå seg selv, en som viser skyld og føler skam.

Viktig

Gir et bilde av mennesket bak islamisten, en bekjennelseshistorie fra en norsk jihadist. Denne boka provoserer, den tvinger leseren til å forstå og faktisk føle sympati med en mulig terrorist, fordi hovedpersonen Tariq bare er et menneske som tviler, som er redd og føler seg utenfor. Romanen gir ikke leseren mulighet til å fortsette å fordømme fremmedkrigeren uten først å ha tenkt noen nye tanker.

God bok

Ved siden av å være et interessant dokument, er det en god bok, preget av en direkte, åpen og rå skrivemåte. Den er skrevet på en ungdommelig, slentrende måte som gir et genuint inntrykk av å komme tett på Tariq.

Kompromissløs

Boka holder fast ved sitt prosjekt, vi hører bare Tariqs stemme, alt annet er kuttet bort. Fortellingen er skrevet uten filter.

Fiksjon/virkelighet

Ikke la deg lure, det står en dyktig forfatter bak. Dette er fiksjon, det er mange ting som er endret. Vi følger en upålitelig forteller, en som benytter sjansen til å fortelle det som passer. Det er en forfatter som har tatt seg sine friheter. Romanen synes å tale rett fra levra, men…

Lær noe

…gir leseren følelse av å bli kjent med konflikten og å forstå hva som kan få et ungt menneske til å bli radikalisert og oppsøke krig, til å velge krig – vi står overfor en førstehåndsrapport.

Tema

Utenforskap, radikalisering, ekstremisme, idealisme, lengsel etter aksept og kjærlighet.

Bare en ting gjenstår å si: Les!

Kjøp Dette livet eller det neste her